fredag 9. januar 2009

La Dolce Vita

Innerst inne så er jeg egentlig en søkende sjel, jeg har et ønske om å reise å se verden,helst bo noen år i utlandet. Øverst på ønskelisten er fantastiske Italia! Jeg vet ikke om det er så fantastisk,siden jeg aldri har vært der,men jeg liker å tro det. Tenk å bare laffe rundt og gjøre det man føler for. Spise pasta og pizza,drikke vin,spise iskrem,gå på marked,se på arkitektur og bare kose seg gløgg ihjel. Denne fantasien min vokste bare mer i størrelse for en del år siden når jeg så filmen "Under the Tuscan sun". En film basert på boken med samme navn av Frances Mayes. Den handler,ironisk nok,om en forfatter med skrivetørke med navn Frances Mayes. (Forfatteren av boken og filmkarakteren har ikke så mye til felles bortsett fra navn og italia,filmen har bare lånt noe av boken.

(godbiten på bildet er den italienske skuespilleren Raoul Bova)
Etter en opprivende skilsmisse får Frances en tur til Toscana av et venninnepar. Litt motvillig setter hun seg på flyet likevel. Vel framme går turen til byen Cortona.På sin vandring i gatene får Frances øye på et gammelt hus i vinduet hos en eiendomsmegler. Hun ler når en dame lurer på om hun skal kjøpe det,hun er jo bare på ferie,det ville vært en dårlig ide.
Senere finner Frances huset igjen."Bramasole" er gammelt og nedslitt,men impulsen tar overhånd og snart befinner hun seg i en høyst uventet situasjon;Den stolte eier av et hus i Toscana!
Jeg skal ikke gi bort mer av handlingen nå,men jeg bare elsker denne filmen. Jeg sitter igjen med en koslig følelse etter å ha sett denne,man blir virkelig varm om hjertet.
Frances spilles av Oscar nominerte Diane Lane.


Noe man ikke kommer utenom er interiør og alt det innebærer,og denne filmen skuffer ikke,den er en fryd for øyet (om man liker denne stilen selvfølgelig) Middelhavsstilen som jeg liker å kalle den,preger mye her med murhus,Jomfru Maria,treverk,oliventrær,solsikker,stein,veggmalerier og jeg vet ikke hva. Jeg får lyst til å flytte med en gang! ;) Hadde ikke vært meg imot å bo her en sund.
Skikkelig vakkert!

Toscana viser seg fra sin beste side.
Det er tre byer representert i denne filmen,Cortona,Positano og en liten bit av Roma.
Handlingen forgegår i Cortona ,en by og kommune i provinsen Arezzo i Toscana med 22 594 innbyggere (men det er sikkert plass til meg også???) :P

Hvis du liker Italia og det søte liv,bør du definitivt se denne filmen. Den varmer godt i vinterværet og løfter humøret mange hakk. Flott natur,flott interiør,kjekke menn og en god porsjon glimt i øyet. Denne er herlig!
Jeg er av dem som kan se en film mange ganger og denne er en av dem jeg har sett flest ganger,sist nå i jula.
Ellers er ting som vanlig her,jeg har ryddet vekk jula og har fått litt mer pusterom føler jeg. Selv om jula er koslig så er det deilig med litt friske blomster og farger igjen (annet enn rødt).
Håper alle har hatt det bra første uka i 2009!
=D=D

1 kommentar:

Unknown sa...

Hei
Jeg har tittet inn hos deg...koselig blogg du har. Du er velkommen til å besøke min blogg og se bilder fra boken Sjarmerende Gjenbruk som jeg har laget sammen med Hanna.
Klem...Ellen